Saturday, November 21, 2009

Wednesday, November 11, 2009

10 Things you can Do 4 your mom

Often, moms do virtually the entire giving and very little, if any, of the taking from their families. They may not say it, but most of them want to be appreciated in small ways. You don't have to buy them a car or a house (you could do that too), but it's the small things that count with mom.
Here are some ideas of how you can let mom know that all of her giving has and continues to be appreciated.


1) Give mom a vacation.
Don't think Hawaii. Think of a day away from the kitchen. Or the home. Give her a vacation from the home where for her, most of the seemingly endless housework is done daily. Or, if she doesn't want that, start doing your share around the house. Maybe you could start giving her one-day of the week off, when she does no cooking or household chores. Remember, fathers and husbands work hard at the office, but they get a two-day weekend in most cases. Moms usually don't even get a full day off. And if they are also working outside, it's like two full time jobs.


2) Let's hear her life story: a mom's circle.
She may have read you bedtime stories when you were small, but now it's time for her to tell you a different story-about herself. Make a mom's circle at home in which you ask her to tell her life story. Mom's circle may actually turn into a project: one family member could write this up into a report, another could make a story book out of it and a third could video/audio record it. A mom's circle may become an ongoing family tradition.


3) Try beating mom's cooking.
While most moms ask their kids what they want to eat, turn the tables around and do the same for her. Is there special food your mom likes? Buy or prepare that food for her (if you are not the best of cooks, maybe it's safer to just buy it).


4) If your mom in a nursing home.
If your mom is in a nursing home, why not plan to bring her home for a weekend visit to stay with you. Even better, why not make this a weekly, or twice a month set up, so you can spend more time with her and she can be around those who really love her more often? Of course the ultimate gift will be if you can liberate her from that nursing home so she can stay in her room in your own home.


5) Arrange a mammogram for her.

Every three minutes, a woman in America is diagnosed with breast cancer. That woman could be your mom. A woman's chances of developing breast cancer increases with age. The National Cancer Institute recommends women age 40 and over is screened with mammography every one to two years. It also advises that women at higher risk of breast cancer get medical advice before they are 40 about when to begin screening and about the frequency of their screening. Do this for your mom, so you can see her spend the rest of her life in good health, Insha Allah (if God wills).


6) Is your mom a bookworm?
If so, buy a small cabinet and buy all of the books you can afford. Then take it to her home and set it up for her.


7) If your mom is a non-Muslim.

If your mom is a non-Muslim, try fasting for a day (Nafil or extra fasting), and keep thinking and praying for her. Ask Allah that He guides her and ask Him what you can do to help her understand her own Creator.


8) If your relationship has not been the best with your Mom.
If your relationship with your mom has not been the best, sit down in front of a yearlong calendar or planner and mark down dates and things, which you can plan to improve this relationship. Start off by making a formal first appointment. Then pick dates on which you can keep contact with her and build your relationship on a regular basis.


9) If mom is not alive.
If your mom is not alive, visit her relatives and friends and ask what you can do for them. Consider these two Hadiths (sayings of the Prophet Muhammad peace and blessings be upon him):


Abu Usaid Saidi said: We were once sitting with Rasulullah when a man from the tribe of Salmah came and said to him: O Messenger of Allah! do my parents have rights over me even after they have died? And Rasulullah said:Yes. You must pray to Allah to bless them with His Forgiveness and Mercy, fulfill the promises they made to anyone, and respect their relations and their friends (Abu Dawud and Ibn Majah).


10) Pick up her feet and spread the word.
The Prophet Muhammad said: Your Heaven lies under the feet of your mother (Ahmad, Nasai).
Ask your mom to lift her feet, so you can locate where Jannah is. Then tell others about your discovery by sharing what Islam has to say about moms and their importance in our lives.

Thursday, October 22, 2009

Renungan bersama.

Berikut adalah sedikit potongan daripada artikel panjang mengenai pemergian Nabi Kesayangan kita Muhammad..
Moga dapat dijadikan renungan.




Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. "Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang di sampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkan muka.

"Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?" Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. "Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal," kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. "Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku."



Adakah kita kebih mulia daripada Baginda??
Adakah amalan kita lebih banyak daripada Baginda??
Adakah kita telah di jamin kesyurga seperti Baginda??

Cuba bayangkan bagaimana pula keadaan kita ketika melalui sakaratul maut kelak.

Moga Allah permudahkan segala urusan dan golongkan kita bersama penghuni-penghuni syurga..
Amin

Friday, October 16, 2009

SENYUM


Senyuman adalah SEDEKAH yang paling MUDAH.
Keep Smiling.


walaupun kita tidak bahagia di saat kita tersenyum, sekurang-kurangnya dengan senyuman kita dapat membahagiakan orang lain.

INSYALLAH.

Syukur.




Jangan tangisi pemergian MENTARI,

Jangan ratapi turunya HUJAN,

Kerna itu kehendak TUHAN,

Syukurilah kedatangan PELANGI,

Yang datang untuk menggantikan suramnya hari,
Sebagai penyeri dan pendamai hati,
Kerna DIA Maha Mengetahui,
Yang terbaik untuk segenap makhluk-NYA di bumi ini.

Tuesday, September 29, 2009

SALAM LEBARAN UNTUK SEMUA


SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

MAAF ZAHIR DAN BATIN


TANGAN DIHULUR, MAAF DIPINTA SEKIRANYA ADA SEBARANG KESILAPAN SAMADA SEDAR ATAUPUN TIDAK KEPADA SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI. HALALKAN MAKAN KINUM SEKIRANYA ADA.
MOGA SEGALANYA KERANA ALLAH..

Monday, August 31, 2009

'Hadiah' KEMERDEKAAN untuk semua.


RAKYAT DIDAHULUKAN , PENCAPAIAN DIUTAMAKAN

atau

Rakyat DIBEBANKAN,
KRONI diutamakan



SALam kemerdekaan untuk semua. Terima kasih kepada kerajaanku sayang.

Harga baru Petrol bermula 1 September 2009

Petrol RON 95 = RM 1.80 seliter
Petrol RON97 = RM2.05 seliter (dulu RM 1.80)


lu fikirla sendiri..

Saturday, August 15, 2009

Mangsa SETERUSNYA!!!

Universiti Teknologi Tun Hussein
Onn ditutup
sehingga 23 Ogos 2009 disebabkan
penularan wabak
H1N1

Terpelajar TETAPI tidak TERDIDIK. versi H1N1

flu

Seringkali kita kaitkan orang yang pandai dan menerima pendidikan yang tinggi akan menggunakan ilmu kepandaiannya untuk membantu memajukan masyarakat sekelilingnya ke demensi yang lebih baik. Tidak kurang juga kita dicanangkan dengan berita-berita di dada-dada akhbar yang memaparkan bagaimana golongancerdik pandai ini menjadi dalang dalam proses "penghapusan Manusia " di alam baqa'ini. Pelik??

Mari saya berikan satu contoh daripada beribu contoh yang ada. H1N1

Kita telah pun meneliti akan teori-teori dan fakta yang boleh membawa kita memahami siapakah dalang-dalang di sebalik penyebaran wabak selsema babi. Kita juga mungkin boleh meramalkan adakah wabak ini merebak dengan sendirinya atau ianya direbakkan oleh pihak tertentu?

Namun demikian, ada satu pihak lain yang lebih mencurigakan secara tidak sengaja telah membongkar dalang di sebalik merebaknya wabak selsema babi.

Kemungkinan Israel dalang sebenar wabak Selsema

Pada 26 April 2009, kenyataan bekas Pengarah Strategik Israel National Security Council (INSC) iaitu Giora Eiland telah mengejutkan banyak pihak khususnya penyiasat-penyiasat konspirasi. Beliau berkata dengan penuh yakin;

“I will say that Israel has the best solution to this threat in the world,”

Menurut akhbar Jerusalem Post lagi, Eiland juga memberi isyarat bahawa Israel amat serius dalam program Bio-defense atau Senjata Biologi. Eiland menambah dengan mengatakan;

“I can say with certainty that Israel has prepared a series of steps designed to deal with biological warfare.”

Kenyataan Eiland itu boleh menimbulkan pelbagai spekulasi dan teori kerana ia dibuat dalam suasana masyarakat dunia baru sahaja berhadapan dengan kes Selsema Babi. Sedangkan kenyataan yang Eiland keluarkan seolah-olah mereka sudah pun mengetahui bahawa wabak selsema itu akan merebak.

(Kiri) Giora Eiland (Kanan) Uzi Arad

Bukan sahaja kenyataan Eiland yang menimbulkan tanda tanya, tetapi statusnyanya sekarang sebagai bekas pengarah amat diragui. Sepatutnya kenyataan rasmi dikeluarkan oleh pengarah sekarang iaitu Prof. Uzi Arad yang juga bekas perisik Mossad.

Giora Eiland merupakan pengarah pada tahun 2005-2006, sekiranya kenyataan Eiland mendahului kenyataan Arad, maka tidak syak lagi pembinaan vaksin untuk wabak ini telah pun berlangsung pada zaman beliau menjadi pengarah INSC.

Siapa sebenarnya Giora Eiland?

Jeneral Mejar Giora Eiland merupakan warganegara Israel yang telah berkhidmat dengan Israel Defense Forces (IDF) lebih 34 tahun. Pada 1999, beliau secara rasminya telah dinaikkan pangkat ke status Jeneral Mejar dan diamanahkan sebagai Pengarah Operasi IDF.

Giora Eiland adalah antara individu yang amat berpengaruh di dalam setiap perencanaan dasar peperangan Israel dan Palestin selain Ehud Barak. Beliau juga merupakan antara orang yang bertanggungjawab dalam program pembinaan Senjata Biologi di Israel.

Pada 4 Mei 2009 (Isnin) baru-baru ini, akhbar Los Angeles Times melaporkan hakim mahkamah tinggi Sepanyol iaitu Fernando Andreu telah mengeluarkan kenyataan bahawa mahkamah tinggi Sepanyol akan meneruskan siasatan terhadap jenayah kemanusiaan yang dilakukan oleh 7 orang pegawai tentera Israel berkenaan pengeboman orang awam di Gaza.

Program Pembinaan Senjata Biologi Israel

Program senjata biologi Israel bukan satu program baru dan ianya langsung tidak berpaksikan alasan kejadian 11 September 2001 di New York. Tarikh itu adalah kepunyaan Amerika sebagai modal menjaja akta-akta keselamatan negara khususnya dalam mendapatkan peruntukan membina senjata biologi.

Dalam permulaan pembinaan senjata biologi, Israel menggunakan alasan berbeza daripada Amerika. Alasan yang digembar-gemburkan di media-media antarabangsa ialah peristiwa Holocaust.

Istilah “holocaust” bukan sahaja dibina untuk memalsukan sejarah Israel tetapi ia berfungsi untuk menjadi modal kertas-kertas kerja kementerian pertahan Israel dalam meyakinkan masyarakat Israel sendiri terhadap sebarang persediaan perang.

Pada 1948, Perdana Menteri pertama Israel, David Ben Gurion telah melancarkan satu program pertahanan jangka panjang iaitu program pembinaan senjatan biologi.

Program itu dibina atas dasar memastikan peristiwa Holocaust tidak berlaku lagi kepada masyarakat Yahudi dan ia juga dijadikan alasan sebagai melindungi Israel dari ancaman pengganas.

(Gambar) David Ben Gurion

Langsungan dari propaganda itu, Ben Gurion telah menubuhkan Israel Institute for Biological Research (IIBR) pada 1952. Individu pertama yang diberi tanggungjawab mengendalikan penyelidikan-penyelidikan di IIBR ialah Prof. Ernest Bregmann.

(Kiri) Logo IIBR (Kanan) Bangunan IIBR di Ness Ziona, Israel.

Keunikan IIBR ialah, institut ini diletakkan terus bidang kuasanya di bawah Perdana Menteri Israel disamping menerima sokongan daripada Kementerian Pertahanan. Kini, IIBR mempunyai lebih dari 150 saintis yang berkerja di dalamnya.

Kerapuhan Sistem Keselamatan Israel

Walaupun Israel maju dalam pembinaan sistem pertahanan dan teknologi yang cangih, namun ia masih tetap rapuh dan merisaukan banyak pihak di Israel.

Pada 1983, bekas Pengarah IIBR iaitu Marcus Klingberg telah ditangkap kerana disyaki menjadi perisik kepada Soviet Union. Namun begitu, penangkapannya dirahsiakan oleh pihak Israel sehinggalah ianya didedahkan pada 1998.

Kerapuhan ini menimbulkan satu tanda tanya, bagaimanakah pihak Israel tidak sedar mereka telah melantik perisik di dalam organisasi sulit mereka iaitu IIBR.?

Persoalan kedua, sekiranya kerajaan Soviet Union mengarahkan perisiknya menyamar sebagai pegawai atasan IIBR, maka sudah pastilah IIBR adalah satu unit kecil yang menjadi ancaman besar kepada dunia. Jika tidak masakan Soviet Union mengambil berat tentang IIBR.

Kes terbaru yang berlaku di Israel baru-baru ini pula amat meyakinkan kita bahawa IIBR adalah punca penyebaran pelbagai wabak selsema selain dari Amerika. Pada 20 April 2009, seorang lagi bekas saintis IIBR ditangkap iaitu Dr. Yehoshua Gozas oleh unit keselamatan kementerian pertahanan Israel.

Gozas disyaki telah membocorkan beberapa maklumat rahsia dari IIBR dan kini ia masih ditahan di Tel Aviv. Sehingga sekarang kerajaan Israel tidak mendedahkan dengan siapakah Gozas bekerja.

Kesimpulan

Penyebaran wabak selsema burung, antrax dan selsema babi sekarang ini telah mentakrifkan tujuan tindakan Soviet Union mengintip IIBR sejak 26 tahun dahulu. Pengintipan Soviet Union terhadap IIBR, kes penangkapan Gozas dan kenyataan Giora Eiland dilihat relevan dengan teori bahawa;

“Israel adalah dalang pelbagai wabak dunia.”

Kami amat pasti bahawa ada sesuatu yang dilakukan oleh IIBR yang menjadikan negara lain berebut-rebut menyelongkar rahsia-rahsia di dalamnya dalam apa jua cara sekali pun.

Dan sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa ke atas sesuatu kejadian dan perancangan Allah itu sentiasa benar dalam membatalkan segala niat jahat makhluk-makhlukNya.

Wallahu’alam …

Sunday, August 2, 2009

ISA!! kenapa di bantah??

Tanggal 1 ogos yang lalu, barisan kepimpinan negara dibawah kepimpinan Najib sekali lagi berdepan dengan satu gerombolan besar rakyat Malaysia yang menunujukkan protes terhadap penyalah gunaan kuasa pemerintah dengan bertopengkan ISA. Antara sebab utama protes tersebut adalah tahanan terpaksa meringkuk didalam penjara tanpa sebarang perbicaraan dalam jangka masa yang terlalu lama dan di seksa dengan siksaaan yang diluar jangkauan rakyat Malaysia. Hal ini yang menjadi penyebab utama rakyat bangkit menunjukkan protes terhadap tindakan pemerintah itu.



Walaupun tindakan kerajaan melalui kementerian yang dipacu Hishamuddin berjanji untuk membuat semakan semula terhadap akta tersebut, semangat rakyat untuk turun berdemo tidak luntur kerana rakyat mahukan MANSUH bukan di kaji semula!!.


Sedikit teori yang kita perlu tahu asas penubuhan ISA dan mengapa ianya tidak lagi releven. Rakyat telah dijanjikan untuk pemansuhan akta DARURAT sebaik sahaja Parti Perikatan (sekarang Barisan Nasional) menang pada pilihanraya umum (srry tahun terlupa) yang mane pada ketika itu akta DARURAT digunakan untuk membendung pergerakkan komunis di Tahah Melayu.
Walaupun akta DARURAT telah dimansuhkan sebaik sahaja keputusan rasmi yang membenarkan kemenangan Parti Perikatan (sekarang Barisan Nasional), dalam masa 24 jam sahaja akta baru dikelurakan oleh kerajaan iaitu ISA. secara kasarnya, 75% kandungan ISA sama seperti yang terkandung didalam akta DARURAT. Maka, samalah ertinya dengan pembohonagan terhadap kepercayaan yang diberikan oleh rakyat.





Sunday, July 26, 2009

selamat datang SYAABAN!


Sabda Nabi s.a.w. :-
'Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.'


Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah
tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan Nabi Allah Yusuf di dalam syurga.Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub dan Nabi Daud.

Jika dia sempurnakan puasanya sebulan bulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam
kubur, dilepaskan daripada huruhara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari qiamat, dan diwajibkan syurga baginya.

Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhir khamis
daripada Syaaban, dimasukkan dia ke dalam syurga.

Berkata Siti Aisyah r.a. :-
'Bulan yang lebih dikasihi oleh Rasulullah S.A.W. ialah bulan Syaaban.'

Sabda Nabi S.A.W. :-
'Bahawa puasa Syaaban kerana membesarkan Ramadhan, siapa berpuasa tiga hari
daripada bulan Syaaban, kemudian dia bersolawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa, maka diampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu,diberkatkan rezkinya baginya. Bahawa Allah membukakan pada bulan itu tiga ratuspintu rahmat.'

Sabda Nabi S.A.W :-
'Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak, dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan Syaaban.'

Sabda Nabi S.A.W :-
'Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Quran atas segala kalam. Kelebihan Syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia'. Kelebihan Ramadhan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya.'

Sunday, July 19, 2009

bakal menggegar Institusi Perguruan!!





Minggu lepas sempat berjumpa dan berprogram bersama2 adik2 dari sebuah institud perguruan di semenanjung Malaysia.

Kem Peningkatan Kepimpinan-- kalau tak silap la.. banyak gak dapat ilmu dari diaorang. Walaupun dalam keadaan yang sejuk, (sebab wat kat atas Bukit LArut), diaorang still komited. kami di barisan ajk mendoakan anda semua terus suksess memacu ISLAM ke tempat selayaknya!!
TAHNIAH!!

PEMIMPIN YANG BAIK BUKAN SEKADAR MAMPU MEMIMPIN ORANG BAWAHANNYA DENGAN BAIK,
TETAPI,
PEMIMPIN YANG BAIK MAMPU MENGHASILKAN PEMIMPIN YANG LEBIH BAIK DARIPADANYA
.



p/s: salam untuk semua.. maaf sangat sebab lama tak update.. ni pun curi2 masa.

Wednesday, April 29, 2009

ALHAMDULILLAH..

Dalam hidup, kebanyakkan perkara dilihat dan diadili hanya dengan mata, tidak ramai orang yang menggunakan HATI sebagai HAKIM menentukan sesuatu perkara.

kita sering mengeluh dengan apa yang kita miliki kerana kita melihat jauh keatas, sedangkan dibawah terbentang luas bumi untuk direnungkan.








Didalam soal dunia, pandanglah orang yang berada dibawah kita,
TETAPI
Didalam soal AKHIRAT, contohilah orang yang berada lebih atas dari kita..

Siapa lebih KEJAM??? majikan @ MAID

juz nak ambil masa sahabat2 sekejap untuk sama tengok video ni.. Saya dapat email dari kawan. Sebaik sahaja melihat video ni, serta merta terdetik dikepala saya bahawa rakusnya sifat manusia hinggakan sanggup berkelakuan lebih teruk dari seekor binatang.

Siapa yang bersalah?? majikan atau tukang gaji tersebut?
Mungkinkah memang maid itu kejam??
atau menerima layanan yang buruk dari majikan sehingga menjadikan si anak sebagai mangsa??
atau kelemahan maid tersebut mengurus stress dimarah darimajikannya??

Hati2, sifat manusia boleh bertukar menjadi seperti binatang malahan lebih teruk dari itu!!..

So, uruskan STRESS anda sebaik mungkin..

'SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN'


video

Sunday, March 1, 2009

Universiti adalah ‘rumah penyembelihan’

Saya dapat email ni daripada seorang rakan.. Rase macam penting je untuk kita kongsikan...
Memang panjang sikit.. TApi bersabarlah ya... Baca sampai habis K. Moga bermanfaat untuk kita semua.





UNIVERSITI ADALAH “RUMAH PENYEMBELIHAN”

Universiti adalah ‘rumah penyembelihan’ - Sayyid Abul ‘Ala Maududi
Sedang saya mengembara dan berkelana sendirian di lautan maklumat maya yang bergelora atau dalam bahasa penjajahnya; ‘internet’ saya menemui sebuah petikan ucapan yang menarik untuk kita renungi bersama:-

“Dear students! You have spent many years of your life at this institution to acquire education. You have eagerly been waiting for the day when you will reap the harvest of your labour in the form of a degree. I am aware of your emotions on this occasion, and that is why it pains me to express my thoughts so bluntly.
Frankly speaking, I consider this Alma Mater, in fact all Alma Maters of this kind, slaughter houses rather than educational institutions. The degrees to be awarded are in fact death certificates, issued when the murderer is satisfied that he has accomplished his task; fortunate are those who escape from this organised butchery with still some spark of life.
I have not come here to congratulate you on receiving these death certificates. I am, rather, overwhelmed with grief to see you in such a miserable plight. I am like someone seeking a person who might still be alive among a mass of corpses.”


Ucapan di atas adalah titipan bicara Sayyid Abul ‘Ala Maududi (1903-1979) kepada kaum mahasiswa yang melihat universiti sebagai ‘rumah penyembelihan’ yang mencetak segulung ’sijil kematian’. Berikut adalah terjemahannya dalam bahasa Melayu:-

“Wahai Pelajar! Kamu telah melabur sekian lama masa kamu di universiti ini untuk mendapat pendidikan. Kamu telah lama menunggu saat di mana kamu akan menuai hasil usaha kamu itu dalam bentuk segulung ijazah. Aku merasai betapa tersentuhnya jiwa kamu dalam majlis sebegini, maka menjadi satu kesukaran buat aku berterus-terang kepada kamu pada saat ini.






Walaubagaimanapun aku perlu berlaku jujur, bahawa dalam menilai tempat kau dididik ini, malah kesemua tempat pendidikan yang bernama universiti ini tidak ubah seperti tempat penyembelihan berbanding tempat pendidikan. Ijazah yang dihulurkan tidak ubah seperti sijil kematian, diberikan apabila si pembunuh sudah berpuas hati kerana telah berjaya menyempurnakan penyembelihannya; alangkah bertuahnya kepada mereka yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan.

Aku tidak hadir ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada kamu kerana telah menerima sijil kematian tersebut. Malah sebaliknya, aku berasa teramat sedih melihat kamu semua dalam keadaan yang teruk. Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini.”
Tamat petikan ucapan Abul ‘Ala al-Maududi.




Sama ada kita mahu bersetuju atau tidak, hal itu terpulang kepada pandangan masing-masing. Tetapi, jika diteliti dengan rinci terasa ada kebenaran dalam ucapan tersebut. Sebenarnya, apa peranan tertinggi kaum pelajar? Apa hubungan pelajar dengan masyarakat dan rakyatnya? Apa tujuan universiti ditubuhkan dan apa kaitan kena-mengenanya kaum kapitalis dengan universiti?
Mari kita tinggalkan dahulu soalan ini kepada sesiapa yang suka menjawabnya �
Universiti bagaikan ‘rumah penyembelihan’?

Kembali kepada ucapan al-Maududi. Meneliti ucapannya, kita melihat sepertinya beliau sudah tidak lagi mempercayai universiti. Mungkin universiti itu di luar negeri atau di Pakistan. Beliau tidak mengupas dengan lebih rinci. Oleh itu, mari kita anggap semua universiti sama saja sifatnya; ‘rumah penyembelihan’. Dan pelajar itulah yang akan disembelih. Penyembelih, mungkin TNC HEP atau Kementerian Pengajian Tinggi.
Tapi jangan lupa. Al-Maududi mungkin telah hilang kepercayaan ke atas universiti sebagai ‘rumah penyembelihan’. Tetapi beliau masih menaruh harapan tinggi ke atas mahasiswa-mahasiswa yang diucapkannya sebagai:-

“Alangkah bertuahnya kepada mereka (mahasiswa) yang telah berjaya melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya kehidupan.”
Lalu, al-Maududi menyifatkan dirinya sebagai:-
Aku seperti seseorang yang sedang mencari manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini.”

Secara ringkasnya kita boleh membuat kesimpulan awal bahawa al-Maududi mungkin hilang rasa percaya ke atas sistem pendidikan universiti, tetapi masih menaruh harapan tinggi ke atas para mahasiswa universiti. Sebab itulah beliau menafsirkan dirinya sebagai seorang pencari ‘manusia (mahasiswa) yang masih hidup dalam timbunan mayat’ di rumah penyembelihan yang bernama universiti.

Tapi, tidak diketahui apakah punca al-Maududi berkata demikian. Mungkin, beliau telah dihalau daripada memberi ceramah di universiti seperti UKM membatalkan ceramah mengenai Palestin kerana panel jemputannya dikatakan tidak serasi dengan pihak atasan UKM pada tahun lalu.
Atau, beliau mungkin kecewa ke atas sejenis sistem berhutang yang dikenakan terhadap pelajar yang belajar di universiti yang mana kadar faedahnya (riba) membebankan pelajar sehinggakan hal itu diibaratkan beliau sebagai tindakan menyembelih pelajar laksana PTPTN menyembelih mangsanya?

Ini semua adalah teka-teki yang belum dapat dirungkai dan menjadi sebuah misteri yang belum terungkap dengan jelas kebenarannya. Khaled Nordin belum tentu dapat jelaskan hal ini kerana beliau masih baru menjawat jawatan sebagai Menteri Pengajian Tinggi.
Sepatutnya, Khaled membawa isu ini dibincang di UTM ketika beliau membawa lambang Umno, BN di UTM sebelum pilihan raya lalu kalau beliau tahu Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi akan melantiknya kepada jawatan berkenaan sebagai suatu langkah persediaan.

Ini kerana, pelajar yang sedar dan yang enggan disembelih telah pun muak, loya serta melugai dengan kenyataan terbaru Kementerian Pengajian Tinggi berhubung cadangan pindaan Auku. Ini sudah pasti akan melibatkan pindaan mengikut suka hatinya, pelajar dan pensyarah yang rela hidung mereka dicucuk hari ini untuk disembelih pada keesokan harinya.
Mahasiswa dan pensyarah yang tidak rela hidung mereka dicucuk untuk disembelih sudah pun menghidu bahawa pindaan Auku 1971 ini tidak bertujuan memansuhkan artikel 15 (1), (2), (3) dan lainnya yang memberi kebebasan kepada warga kampus berpolitik dan menjalankan kegiatan akademik yang ada kaitannya dengan politik negara.
Jadi, mana mungkin Khaled akan terfikir kedudukan universiti sebagai ‘rumah penyembelihan’ sebagai yang dilontarkan al-Maududi pada awal-awal perbincangan tadi.
Kepada golongan pakcik makcik kita yang pernah mengikuti silibus atau kurikulum usrah-usrah sejak 1970-an dahulu tentunya terdedah dengan kupasan al-Maududi dan Hasan al-Banna di dalam usrah mereka. Dalam erti kata lain, pemikiran al-Maududi dan al-Banna adalah seangkatan zaman.

Suatu masa dahulu saya pernah menulis sedikit di ruangan ini tentang betapa tingginya harapan al-Banna terhadap golongan mahasiswa sehingga beliau membuat suatu muktamar rapat umum khas untuk menyampaikan wasiat kepada golongan pelajar. Maka, demikian dengan al-Maududi. Harapannya menggunung. Cuma, penyampaiannya sedikit berbeza bercampur nada kecewa.
Hubungan pelajar dan rakyat amat erat
Makcik Hamsiah, 53, seorang suri rumah dari Kelang melihat golongan tua yang baru pulang dari Mekah kerana menunaikan fardhu haji boleh dianggap sebagai graduan dari ‘universiti’ Allah.

“Sepatutnya, datuk nenek yang sudah mendapat ‘ijazah’ kerana menunaikan haji di Mekah ini akan kembali ke pangkuan keluarga dan menasihatkan cucu-cicit dan anak-anak mereka supaya jangan terpengaruh dengan kehidupan dunia yang bersifat sementara.
“Tapi, realiti yang terjadi kini sudah berbeza. Mereka kembali dan cuma menjamu para tetamu dengan kurma dan air zam zam. Mereka seolah-olah terlupakan urusan dakwah kepada keluarga masing-masing,” kata makcik itu kepada saya dulu.
Saban tahun, kita mendengar dan melihat paparan kisah pelajar sekolah rendah dan menengah yang mendapat keputusan terbaik dalam UPSR, SPM dan STPM. Di universiti, kita akan melihat hal yang sama berlaku. Tapi, dengan ilmu mereka, apakah masyarakat berubah menjadi baik?

Inilah madrasah tarbiyyah peninggalan Rasulullah s.a.w yang diwarisi al-Banna dan al-Maududi. Misalkan Gua Hira’ adalah ‘universiti’ terpencil tempat baginda berkhalwat dan bersuluk hingga didatangi mahaguru Jibril a.s yang menyampaikan wahyu pertama.
Sesudah itu baginda turun daripada gua untuk menyebarkan dakwah dan risalah kebenaran. Dan kaedah inilah yang cuba diterapkan oleh al-Banna di mana usrah menjadi tempat berhimpunnya para sahabat untuk mengkaji al-Qur’an untuk disebar kepada keluarga dan masyarakat sekitar.
Usrah itu medan akliah, lapangan akademik yang bertenaga memancarkan sinar pencerahan ke atas masyarakat sekitar. Sememangnya, begitulah cara sinar-sinar kebenaran itu terhimpun dan terkumpul di suatu tempat, lalu limpahan sinar itu tercurah ke lembah gelap yang lain pula.

Sudah berapa banyak sekolah didirikan? Sudah berapa banyak ‘universiti dhirar’ dibina? Tapi, ada berapa banyak kes jenayah diselesaikan? Musa Hassan datang berceramah tentang jenayah di USM pun cuma untuk menyindir Kelantan banyak jenayah, apa kes? Patutlah jenayah makin teruk menjadi-jadi. Dua SB dihantar untuk merakam (menyembelih?) ucapan NC USM, apa kes?
Tepatlah, universiti sekarang sudah berubah menjadi ‘rumah penyembelihan’. Sekolah-sekolah, universiti-universiti tidak lagi berperanan sebagai Gua Hira’ tempat Nabi Muhammad bertemu mahagurunya; Jibril a.s dan tidak seperti Buddha menerima pencerahan di bawah pokok Bodhi.

Tidak ramai pelajar bertindak sebagai nabi-nabi
Sudah tidak ramai lagi kaum terpelajar yang bersikap bagai nabi-nabi, rasul-rasul dan wali-wali yang menyendiri, bersuluk, berkhalwat di sebuah tempat yang sunyi. Dan, akhirnya setelah dia mencapai pencerahan atau menerima wahyu daripada ‘universiti’, mereka keluar menyebarkan risalah agama. Selepas berijazah, mereka mencari kerja dan bernikah. Itu saja.

Alangkah mulia dan keramatnya seorang kanak-kanak tadika, Pasti dan Taski yang belajar doa makan dan minum daripada ustazahnya. Dan, apabila makan minum bersama keluarga, anak itu akan menegur ayah dan ibunya: “Kenapa abi dan umi tidak baca doa dulu sebelum makan?”
Jikalau al-Maududi masih hidup, tentu beliau berkata lebih kurang begini: “Yang belum menjadi ‘rumah penyembelihan’, hanya tadika, Pasti dan Taski dan kindergarten sahaja.”

Dalam tradisi pendidikan Islam warisan Hujjatul Islam Imam Abu Hamid al-Ghazali, antara peranan ilmu ialah mendidik jiwa agar lunak dan patuh kepada Allah. Tetapi, menurut al-Ghazali, dalam proses didikan itu, apabila sampai waktunya, guru perlu meninggalkan sang murid kerana hati murid itu sudah tidak dapat lagi dirawat.
Dalam suasana masyarakat hari ini, mahasiswa, rakyat atau golongan bawahan kita masih lagi boleh dirawat kerana dalam hati mereka sentiasa ada sikap merendah diri dan ingin bertaubat apabila dirundung masalah. Kita hanya berdepan dengan masalah orang atasan. Buktinya, walaupun kalah dalam pilihan raya, mereka masih belum berubah dan angkuh mempertahankan kuasa sehingga sanggup menderhaka kepada sultan. Mereka ini tidak boleh dirawat lagi.

Bak kata Fansuri, “Melentur buluh biar daripada rebungnya. Nanti apabila jadi buluh, dia boleh berkata kepada musuhnya, sekarang bertemulah buku dengan ruas. Atau, bolehlah dibuat rakit untuk berkelana dan mengembara mencari pengetahuan. Tapi, kalau buluh itu tidak kuat juga, barulah ‘disembelih’ untuk diisikan pulut dibuat lemang pada akhirnya.”

Tuesday, February 24, 2009

Bukan kempen BIASA!!


SHAHRIR (tengah) bersama Sullivan (kiri) dan Jelaing menunjukkan produk Milo selepas pelancaran 'Kempen Penurunan Harga' Nestle di Petaling Jaya, Selangor, semalam.


“Kebiasaannya, setiap tahun kami memperuntukkan perbelanjaan modal antara RM90 hingga RM100 juta tetapi kebelakangan ini ia meningkat kerana komitmen kami untuk meningkatkan pengeluaran dan menghasilkan produk baru yang lebih berkualiti kepada pengguna,” katanya pada pelancaran ‘Kempen Penurunan Harga’ Nestle di Petaling Jaya, Selangor, semalam.

Kempen itu dirasmikan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad. Hadir sama, Timbalan Menteri Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Jelaing Anak Mersat.

Menerusi kempen penurunan harga itu, Nestle menawarkan potongan harga antara 6.4 peratus hingga 8.6 peratus untuk produk Milo dan promosi ‘bonus pack’ untuk minuman Milo UHT.

-------------------------------------------------------------------------------------

Keratan akhbar ini saya ambil dari Berita Harian 24FEB di bahagian ekonomi. Pertama sekali apabila anda membaca akhbar ini ape yang anda fikirkan?? adakah ia benar2 sekadar kempen biasa oleh mane-mane kilang?

Pada saya, TIDAK sama sekali. Ini adalah kempen yang diadakan untuk menarik kembali pelanggan2 mereka yang semakin berkurangan. Perkara ini menunjukkan bahawa kesan kempen BOIKOT yang dijalankan oleh umat Islam telahpun membuahkan hasil dan sedikit sebanyak telah menggetarkan syarikat2 yang terlibat termasuklah NESTLE!!..
Sebelum ini kita mendengar tentang penurunan mendadak jualan barangan McDonald dan isu produk tenusu Dutchlady dimana pemilik syarikat tersebut meminta maaf terhadap penganut agama Islam berkaitan tersebarnya isu filem pendek FITNA yang dibuat oleh rakyat Belanda..

Jadi, ape tindakan kita??
teruskan usaha anda untuk memBOIKOT barangan2 yang menyumbang kepada ISRAEL.
INGAT!!
setiap sen yang anda belanjakan akan DISOAL kelak!

Jadilah seperti burung yang cuba memadamkan api yang membakar jasad Nabi Ibrahim hanya menggunakan paruhnya untuk mengangkat air. Apabila ditanya, tidakkah kerja kau ini sia-sia?.. Namun jawab si burung, TIDAK!! kerana sekurang-kurangnya aku ada usaha dan bukti untuk aku tunjukkan kepada Allah apabila aku ditanya diakhirat kelak..

TERUSKAN MEMBOIKOT!!!
Boikot bukan idea sampah!!

Keputusan ditangan anda dan anda mampu mengubahnya

Friday, January 30, 2009

WIRA Turki bersuara!!


PM Turki kecam Peres

"Peres, kamu lebih tua daripada saya. Suara kamu terlalu tinggi. Kamu bunuh mereka. Saya masih ingat kanak-kanak yang mati di tepi pantai. Saya masih ingat dua bekas Perdana Menteri (Israel) berkata mereka gembira masuk Palestin dengan kereta kebal. Dalam soal membunuh, kamu terlalu bagus." (gambar 1 dan 2)

Apabila Ignatius cuba menyampuk, Erdogan berkata beliau tidak akan datang lagi ke Davos, meninggalkan ahli panel termasuk Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon dan Setiausaha Liga Arab, Amr Moussa, di pentas ucapan
(gambar 3).


Berikut adalah reaksi PERDANA Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, menyebabkan hadirin Forum Ekonomi Dunia (WEF) terdiam apabila memarahi Presiden Israel, Shimon Peres, kerana menafikan Tel Aviv bersalah mengganas di Gaza dengan berkata: "Kamu bunuh mereka."

Kita inginkan pemimpin negara kita sepertinya.. Bukan sekadar jawatan dan pangkat yang dimiliki tetapi KEBERANIAN untuk menegakkan perkra yang benar.

Hari ini kita menduduki 'KERUSI' OIC, namun apa yang kita mampu lakuakn dan apa pendirian kita selaku peneraju OIC terhadap nasib sahabat seISLAM kita di PALESTIN???
adakah sekadar (Ohh.... I..See)..
Sama-samalah kita fikirkan kemampuan pemimpin negara kita sekarang..


TERUSKAN MEMBOIKOT BARANGAN YAHUDI!!!
BOIKOT bukan idea SAMPAH

Thursday, January 29, 2009

BOIKOT bukan idea sampah!!


demonstrasi bersama sahabat2 UTHM




kod 729 ADALAH KOD untuk barangan keluaran ISRAEL.AWAS!!







Minta jasa baik sahabat2 untuk kita sama-sama SERIUS dalam memboikot barangan-barangan yang menyumbang kepada penderitaan sahabat2 seaqidah kita di bumi PALESTINE..
Lakukan sekadar kemampuan kita walaupun sekadar tidak minum secawan air MILO kerana kita tak mampu mengangkat senjata seperti HAMAS untuk menentang ZIONIS laknatullah.

KUASA MEMBELI DI TANGAN ANDA..
Ingat... setiap sen duit yang anda belanjakan akan dihisab diakhirat kelak.

KHAIBAR, KHAIBAR, YA YA HUDD.

Thursday, January 1, 2009

This is OUR weapon!

Kita hanya mampu berdoa, dan terus berdoa utk sahabat2 Palestin dan HAMAS... mg2 Allah menerima doa2 kita.. Hancurkan tentera2 Yahudi yang memerangi umat Islam Palestin dan pejuang2nya. . mg2 Allah menghancurkan mereka sehancur2nya dan menurunkan bantuanNya dari langit..ameen. .


Berikut pula adalah kupasan berkaitan dalil Doa Qunut (Nazilah),

Hadis daripada Ibnu Abbas RA:
Ertinya: Rasulullah berqunut sebulan terus menerus dalam solat zuhur, asar, magrib, isyak dan subuh di akhir tiap-tiap kali solat apabila ia berkata "sami'allahu liman hamidah" dari rakaat akhir, beliau mendoakan kehancuran ke atas penduduk kabilah bani salim, kabilah ra'lun, zakwan dan 'Ushyayyah dan orang-orang yg dibelakang mengaminkannya. (Diriwayatkan oleh Abu Daud & Imam Ahmad)


Rasulullah berbuat demikian kerana kabilah-kabilah tersebut mengaku memeluk islam dan meminta kpd Rasul SAW supaya menghantar kepada mereka guru-guru yang akan mengajar mereka. Rasulullah SAW lalu menghantar 70 orang guru tetapi mereka membunuhnya maka oleh kerana itulah Rasulullah SAW berqunut nazilah. Abu hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah apabila hendak berdoa untuk kehancuran seseorang atau untuk kebaikan seseorang, beliau akan berqunut selepas rukuk.

Daripada hadis di atas juga bacaan doa Qunut sebenarnya tidak dihadkan kepada ketika solat subuh sahaja, sebagaimana hadis yang berikut:

Ertinya: “Bahawasanya Nabi SAW tidak berqunut di dalam solat subuh melainkan apabila ia mendoakan kebaikan kpd satu kaum ataupun kehancuran satu kaum. (Diriwayatkan oleh Ibnu hibban, dan Ibnu Khuzaimah)

Imam asy-Syaukani pula mengatakan supaya jangan dikhususkan qunut itu di dalam satu solat sahaja tanpa dilakukan di dalam solat-solat (fardhu) yang lain.

“Adalah Rasulullah SAW tidak berqunut melainkan apabila beliau berdoa untukk kebaikan seseorangg atau mendoakan kehancuran seseorang. (Diriwayatkan oleh Ibnu Hibban daripada Abu Hurairah)


sumber : fiqh-sunnah. blogspot







DOA QUNUT NAZILAH

اللهم أَعِزَّ الإسلامَ و المسلمين , اللهم أَذِلََّ الشِركَ و المُشرِكِين , أللهم انْصُرْ اخوانَنَا المسلمين و المجاهدين و المُسْتَضْعَفِين , فى فلسطين و فى لُبْنَان و فى العراق وفى كل مكان و فى كل زمان.

Ya Allah! Muliakan Islam dan orang islam. Ya Allah! Hinakan Syirik dan musyrikin. Ya Allah! Tolonglah saudara-saudara kami yang muslim dan mujahidin dan golongan-golongan lemah, di Palestine, di Lubnan, di Iraq dan di semua tempat dan di semua masa.

اللهم دَمِّرْ أعْدَائَك أعداءَ الدِّين , اللهم أهْلِكِ الكَفَرَةَ و الشِرْكَ و المُنَافقين , اللهم اِنَّنا نَجْعَلُ فى نُحُورِ أعداءِنَا و نَعُوذُ بِك مِن شُرُورِهِم, اللهم بَدِّدْ شَمْلَهُم و فَرِّقْ جَمْعَهم و شَتِّتْ كَلِمَتَهم و زَلْزِلْ أَقْدَامَهم و سَلِّطْ عليهم كَلْبًا مِن كِلَابِك

Ya Allah ! Binasakan musuh kamu, Musuh agama (Islam). Ya Allah! Hancurkan kekufuran, Syirik dan Munafiq, Ya Allah! Sesungguhnya kami jadikan pada leher-leher musuh kami (kami serah kepada Mua) dan kami berlindung dengan-Mu dari kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah! Cerai beraikan himpunan mereka, pisahkan kesatuan mereka, selerakkan kalimah-kalimah mereka, gegarkan ketetapan mereka, Kalahkan mereka dengan anjing dari anjing-anjing kamu.

يا قهَّار , يا جبَّار , يا مُنْتَقِم , يا الله , يا الله , يا الله , يا رب العالمين


Wahai Tuhan yang maha gagah, Wahai Tuhan yang maha keras, Wahai Tuhan yang maha membalas, Wahai Allah!!

اللهم يا مُنْزِلَ الكتاب و يا مُجْرِىَ السَحاب و يا هَازِمَ الأحزاب , اِهزِم الكفار , اهزم اليهود , اهزم الهنود , اهزم أمريكا ومن وَلَّا هُم , وانصُرْنا عليهم

Wahai Allah, tuhan yang menurunkan kitab (al-Quran), tuhan yang menggerakan langit, tuhan yang mengalahkan tentera ahzab, kalahkan kuffar, kalahkan yahudi, kalahkan hindu, kalahkan amerika dan sekutu-sekutu mereka, dan tolonglah kami atas mereka.

اللهم انت قَوِىٌّ و نَحْنُ ضُعَفَاء , نَشْكُوا ضُعْفَ قوتِنا , اللهم انت ربنا و نحن عبادك


Ya Allah, Engkau berkuasa, kami lemah, kami mengadu kelemahan kami. Ya Allah! Engkau Tuhan kami dan kami adalah hamba-hamba kamu.

اللهم ارْزُقْنا شهادةً فى سبيلك , ربنا أتنا فى الدنيا حسنة و فى الأخرة حسنة , وقنا عذاب النار


Ya Allah! Rezkikan kepada kami Syahid di jalan kamu. Ya Allah! Berikan kepada kami kehidupan di dunia ini baik dan di akhirat juga baik, dan selamatkan kami dari Azab neraka.

وصلى الله على رسوله الكريم , و على أله و صحبه أجمعين , و الحمد لله رب العالمين