Wednesday, November 12, 2008

PENGGANAS @ Pejuang

Salam perjuangan..




Kalau anda semua masih ingat, tahun 2002 yang lalu, dunia telah digemparkan dengan tragedi pengeboman Bali yang mengorbankan ramai jiwa yang rata-ratanya adalah pelancong luar negara. Pelbagai spekulasi timbul berkaitan kejadian tersebut dan rata-rata penganalisis dunia meletakkan kesalahan tersebut keatas jemaah islam di Indonesia dan mereka terus digelar pengganas.

Baru-baru ini, kita dihangatkan kembali dengan kes ini apabila mahkamah Indonesia membuat keputusan untuk menolak rayuan daripada tiga orang suspek kejadian tersebut yang digelar pengganas iaitu Amrozi, Imam Samudera dan Mukhlas daripada hukuman mati. Walaubagaimanapun, selaku individu yang menggelar diri mereka sebagai JUNDULLAH, tidak sedikitpun terpancul rasa kekesalan diraut wajah mereka dengan tindakan yang mereka lakukan itu. Hal ini kerana mereka yakin dan percaya tindakan tersebut adalah tindakan yang paling sesuai untuk 'suasana' keadaan diBali pada ketika itu.

Mereka juga cukup yakin dengan 'janji daripadaNYA' dan mampu tersenyum ketika hakim membacakan keputusan penolakkan rayuan hukuman tersebut.
so... dimana kita??

Yang menggelarkan diri sebagai pejuang dijalanNYA..
yang menggelarkan diri sebagai penerus mata rantai perjuangan dakwah Rasullullah..

yang menggelarkan diri sebagai pembawa kebenaran dibumi Malaysia
yang menggelarkan diri sebagai agen perubahan kepada masyarakat
dan bermacam-macam lagi gelaran...


Tapi, kita langsung tidak yakin dengan apa yang kita lakukan dan seringkali mempersoalkan significant sesuatu tindakan walaupun perkara tersebut telah ditetapka dan diperbincangkan oleh pihak 'atasan'.
Well.. tepuk dada tanye diri.. adakah kita cukup bersedia dan yakin dengan ape yang kita perjuangkan sekarang?? dimanakah level keyakinan kita??

Bukanlah bermakna mengangkat senjata seperti mereka bertiga tadi barulah layak digelar pejuang sejati... Tapi cukuplah dengan tindakan yang bersesuaian denagn waqi' semasa kita sekarang.
Bukannya beramai-ramai 'mengangkat kaki' meninggalkan perjuangan ini dan menuding jari kesana dan kesini mencari kesalahan orang lain.

Bersama-sama ini saya titipkan coretan-coretan terakhir pejuang-pejuang tadi sebelum mereka dijatuhkan hukuman mati (ditembak dijantung)..
Moga menjadi enzim penaik dan pembakar semangat untuk kita semua.

Al-fatihah untuk ketiga-tiga pejuang ini agar usaha mereka mendapat keredhaan daripadaNYA dan roh2 mereka tergolong dalam golongan para syuhada.

AL_FATIHAH..




p/s : klik pada gambar tersebut untuk membaca apa yang diwasiatkan oleh mereka..



BERPRINSIP JANGAN JUMUD, BERTAJDID JANGAN MENGARUT..

No comments: